Vašek Šafář startoval jako první Čech v závodě formule 4! [tisková zpráva]
Vašek Šafář, vítěz ESET V4 CUP, Formule Junior 2016, jako první český závodník startoval poslední říjnovou neděli na italské Monze v závodech italského šampionátu formule 4. Závod byl zajímavý tím, že Mick Schumacher přijel získat titul šampiona italské Formule 4 a syn sedmi násobného Mistra světa F1 jel po 2 letech svůj poslední závod před odchodem do Formule 3. Již od pátečních tréninků jezdil Šafář časy ve středu pole, jen kvalifikace se Šafářovi ani jeho týmovým kolegům Yanu Shlomovi (pojede v r. 2017 F3 nebo GP3) a Mauricio Baizovi nevyvedla, protože, jak bylo později zjištěno, techničtí komisaři nechali tým RB racing upravit motor tak, že monoposty RB racing byly právě v obou kvalifikacích pomalejšími na maximální rychlosti o 10 km/h! Ztráta na maximální rychlosti je na nejrychlejší světové dráze zdrcující. Nicméně Vašek Šafář sklidil ohromný úspěch již v úvodním ranním nedělním závodě, ve kterém dojel po bezchybné jízdě a několika úspěšných předjetích, na 14.místě z 26.místa na startu!! Samozřejmě se Vaškovi v divoké italské F4 nevyhnula kolize, přijel totiž do cíle 1.závodu jen s polovinou předního křídla, které po souboji s Venezuelanem Maldonadem nechal v předposledním kole v Prima Variante.
Do druhého poledního, pro Šafáře na počet soubojů jistě nejzajímavějšího závodu startoval Šafář z 29.pozice, přesně tak, jak zajel ve druhé nevydařené kvalifikaci. Výsledné 19.místo z druhého závodu, zejména po předjetí v Lesmo 1 (!) Itala Ponziho a několika vzájemných předjetích s dalším italským jezdcem Festantem, tak nebylo zklamáním, ale příslib do 3. závodu.
Do 3.závodu jezdci startovali při zapadajícím slunci již dle pořadí, v jakém dokončili 2.závod, s tím, že prvních 10 pilotů z 2. závodu si pořadí prohodilo, takže třetí závod v Monze z pole position vedl Marino Sato z Japonska (bývalý týmový kolega Vaška Šafáře v týmu Praga karting). Marino Sato ve třetím sprintovém závodě šťastně vyhrál v předcházejícím závodě v Imole, kde k pole position „přišel“ stejným způsobem. Ve třetím závodě již česká formulová naděje bohužel nedostala šanci vylepšit 14.místo z ranního závodu. V Prima Variante, hned po startu, Američan Correa a týmový kolega Schumachera jr. z Prema racing ulomil křídlo, které se dostalo pod přední levé kolo Vaška Šafáře, který byl v Prima Variante v klinči mezi Correou a Schumacherem, který startoval až za Šafářem a bravurně se dostal (z 26.místa na startu!) až na Šafářovu úroveň. Šafář s Correovým křídlem pod kolem nemohl v nejpomalejší šikaně Monzy zatočit a vyjel do kačírku, kde nenávratně utrhl 2 šrouby na svém předním křídle. Přední křídlo, bylo svěšené v náklonu dopředu, tvořilo velký odpor na dlouhých rovinkách a poletovalo celý třetí závod tak, až v předposledním kole v Lesmo zcela odpadlo. Stavět na výměnu křídla, však ve třetím sprintovém závodě na 11.kol, znamenalo odsun na poslední místo, což Šafář za žádnou cenu nechtěl a navíc pilot z kokpitu přední křídlo vůbec nevidí, tak jen podle gejzíru jisker ve zpětných zrcátkách Šafář v dalších kolech tušil, že křídlo je zaklíněné pod přední částí auta. Šafář, tak z prokazatelně pomalejším vozem dokroužil na konečné 18. pozici, ke které mu pomohla řada odpadnutí dravých jezdců, kteří si, zejména v Prima Variante, která je z pohledu zajímavých situací asi nejlepším místem pro diváka na Monze, nic nedarovali a prakticky v každém kole, zde docházelo ke kontaktu bojujících dvojic až čtveřic a každé druhé kolo, zde někdo pro poškození auta skončil. Traťoví maršálové dokázali během jediného kola odklidit vraky z Prima Variante, tak rychle, že ani jednou ze třech nedělních závodů nemusel vyjet safety car! Klobouk dolů před jejich výkonem, do Monzy by měli jet na zkušenou traťáci z japonské Suzuky (viz nehoda Julese Bianchiho před 2 lety v závodě GP Japonska F1).
Italská F4 je silně obsazena nejlepšími světovými jezdci od 15 do 20 let a je etalonem formulového závodění světové úrovně. Na okruhu vybudovaném již v roce 1922 se konaly 3 závody zhuštěné do nedělního dne! Předcházely jim 2 kvalifikace v sobotu a klasicky volné tréninky již od pátečního rána. Na poslední závod sezony italského šampionátu F4 přijelo 30 jezdců z 20 zemí! O titul italského šampiona přijeli bojovat Argentinec Marcos Siebert a Mick Schumacher z Německa. V pozadí této události tak debutoval v závodech F4 první český závodník. Vašek Šafář je mistr ČR nejvýkonějších motokár „KF“ do 15 let bez převodovky o obsahu 125 ccm z roku 2013 a italský Vicemistr motokár Easykart a vítěz mezinárodního finále Easykart 2013 ve třídě 100 ccm.
Titul italského šampiona v F4 2016 nakonec získal Marcos Siebert z Argentiny, o kterém jistě v budoucnu uslyšíme. Mick Schumacher je italským Vicemistrem F4 zrovna tak jako doma v Německu. Mick Schumacher pojede v sezoně 2017 ve Formuli 3, že se tam neztratí je nabíledni.
V jakém týmu uvidíme Vaška Šafáře v sezoně 2017 závisí na řadě jednání, která jeho management přes zimní pauzu čeká. Obrovský dík však patří samozřejmě sponzorům Vaška Šafáře, kteří mladého severočeského závodníka dostali do závodu F4 v italském šampionátu a kterým nejen Vašek Šafář a jeho tým, ale i motorističtí fanoušci vděčí za to, že od dob Josefa Krále má Česká republika jezdce, který má na to jet se světovou špičkou formulového sportu závody evropské úrovně.
Auto pojištění: I vy využijte Vaškovu slevu
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!